سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۵۱:۱۴

با حضور رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه
قرارداد ساخت خط لوله «ترک استریم» امضا شد

باشگاه خبری فراساحل: سران روسیه و ترکیه روز دوشنبه (١٩ مهرماه) قرارداد ساخت خط لوله زیردریایی انتقال گاز معروف به «ترک استریم» امضا کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از خبرگزاری رویترز، سران ترکیه و روسیه روز دوشنبه (١٩ مهرماه) قراردادی برای ساخت یک خط لوله مهم زیردریایی انتقال گاز امضا کردند که از طریق آن بخش بزرگی از گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا منتقل می‌شود. در ملاقات رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در یک خانه ویلایی مربوط به دوره عثمانی در استانبول ترکیه، در حاشیه برگزاری کنگره جهانی انرژی در این شهر، افزون بر قراردادهای انرژی درباره روابط و همکاری‌های تجاری، گردشگری و دفاعی ٢ کشور نیز مذاکره شد. روابط میان ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه، پس از بروز تنش میان ٢ کشور در نوامبر سال گذشته (٢٠١٥) به علت سرنگونی هواپیمای جت روسیه در آسمان سوریه توسط جنگنده نیروی هوایی ترکیه، در حالی گرم می‌شود که هر دو کشور دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

مسکو بر اساس توافقنامه خط لوله زیر دریایی انتقال گاز ترک استریم، امکان می‌یابد که ضمن تقویت موضع خود در بازار گاز اروپا، عرضه انرژی از طریق خاک اوکراین را کاهش دهد که اکنون مسیر اصلی تحویل گاز روسیه به مشتریان و مصرف کنندگان اروپایی به شمار می‌رود. طرح خط لوله ترک استریم پس از آن مطرح شد که مسکو طرح‌های دیگر را برای ساخت خط لوله انتقال گاز سوث استریم به بلغارستان، به علت مخالفت اتحادیه اروپا لغو کرد. این نهاد اروپایی برای کاهش وابستگی اعضای خود به گاز روسیه تلاش می‌کند. اردوغان گفت: روند اجرای طرح‌های ساخت نیروگاه هسته ای روسیه در ترکیه تسریع و زمان از دست رفته در اجرای «طرح آکویو» به علت تیرگی روابط ٢ کشور، جبران خواهد شد. شرکت دولتی هسته ای روسیه (روس اتم) در سال ٢٠١٣ برنده قراردادی به ارزش ٢٠ میلیارد دلار برای ساخت چهار رآکتور هسته ای برای ترکیه شد که نخستین تاسیسات هسته ای این کشور به شمار می‌رود. اما عملیات ساخت این نیروگاه‌ها پس از سرنگونی جت نیروی هوایی روسیه توسط جنگنده ترکیه و تیرگی روابط دو کشور، متوقف شد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز شنبه (٢٠ شهریور ماه - ١٠ سپتامبر) اعلام کرده بود که مسکو قصد دارد توافق نامه نهایی اجرای طرح خط لوله انتقال گاز «ترک استریم»، را در اکتبر با ترکیه امضا کند. طرح ساخت پروژه خط لوله گاز ترک استریم اواخر سال ٢٠١٥ میلادی زمانی که ترکیه، هواپیمای جنگی روسیه را هدف قرار داد و اختلاف‌ میان ٢ کشور بالا گرفت، متوقف شد، اما در پی دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در نهم اوت (١٩ مرداد ماه) امسال، اجرای این طرح، به توافق ٢ طرف رسید. این طرح که شرکت عظیم انرژی گازپروم روسیه، مجری و بهره‌بردار آن است، نخستین خط لوله ٣٢ اینچی (٨١,٢٨ سانتی متری) به شمار می‌رود که در عمق ٢کیلومتری دریای سیاه قرار می‌گیرد و ظرفیت انتقال گاز سالانه آن ٦٣ میلیارد متر مکعب است.

ترک استریم می‌تواند تا سال ٢٠٢٠ با چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به ترکیه و سپس از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد. همچنین نواک، روز یکشنبه ( ١٨ مهرماه) در مصاحبه با روزنامه «حریت» ترکیه اعلام کرد: مسکو و آنکارا مذاکرات درباره قیمت گاز صادراتی به ترکیه را از سر گرفته‌اند. اختلاف بر سر قیمت گاز سبب شده بود که شرکت «بوتاش» ترکیه (توزیع کننده انحصاری گاز در این کشور) اکتبر ٢٠١٥ میلادی از «گازپروم» روسیه شکایت کند. وی پیش‌بینی کرد که تا سال ٢٠١٧ میلادی شرکت گازپروم اکسپورت (زیرمجموعه صادارت گازپروم) و بوتاش بتوانند اختلاف‌های خود را بر سر قیمت گاز حل کنند. کنگره جهانی انرژی از ٩ تا ١٣ اکتبر (١٨ تا ٢٢ مهر ماه) در استانبول برگزار می‌شود.



  کد خبر : 2523
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :